Descartes’ın Güncelliği

14 Aralık 2020-4 Ocak 2021
Sanal Etkinlik

René Descartes, Orta Çağ düşüncesine, bir diğer deyişle, skolastiğe en büyük darbeyi vuran ve modern çağın kapılarını açan en önemli filozoftur. Peki, onun sorun çözme yöntemi, çağının problemlerine yaklaşımı, bizim için hâlâ ilham verici veya yol gösterici olabilir mi? Descartes’ın Güncelliği, Descartes’ın metodunu yaratan “metodu” yaşamı, yapıtları ve mektupları üzerinden inceler.

Levent Safalı

Genç Descartes’in Çağını Yorumlaması

Özet

Descartes, çağının hâkim düşüncesi olan “din ile perçinlenmiş Aristoteles felsefesinin” -tadilatının değil de- tamamen yıkılması ve yenisinin kurulması gerekliliği konusundaki iddiasını neye dayandırıyordu? Bu soruları cevaplayabildiğimiz ölçüde Descartes’ın gözünden “eski”yi teşhis etme ve “yeni”nin olası imkânlarını anlama şansı bulacağız. Elbette bunu yaparken Aristoteles felsefesinin temel kavramlarından “teleolojik neden” tartışmamızda önemli olacak.

Descartes’ın Yöntemini Geliştirme Süreci

Özet

Descartes “eski” düşünceden neredeyse sadece matematiği (özellikle geometriyi) değerli görüyordu. Hakkının verilmediğini düşündüğü bu disiplini kendi yönteminin merkezine yerleştirecekti. Bir alandaki “düşünsel modeli” başka bir alana uygulamak ne kadar meşrudur? Bu her ne kadar bizi ayrı tartışmalara götürecek olsa da gelecekteki okumalarımıza yön verebilir. Bu bağlamda Ludwig Wittgenstein’ın “Dil Oyunları”ndan ve Herman Hesse’nin “Boncuk Oyunu”ndan bahsedeceğiz.

Descartes’ın Yönteminin En Kapsamlı Uygulaması Olarak Meditasyonlar

Özet

Descartes “eski” düşünceden neredeyse sadece matematiği (özellikle geometriyi) değerli görüyordu. Hakkının verilmediğini düşündüğü bu disiplini kendi yönteminin merkezine yerleştirecekti. Bir alandaki “düşünsel modeli” başka bir alana uygulamak ne kadar meşrudur? Bu her ne kadar bizi ayrı tartışmalara götürecek olsa da gelecekteki okumalarımıza yön verebilir. Bu bağlamda Ludwig Wittgenstein’ın “Dil Oyunları”ndan ve Herman Hesse’nin “Boncuk Oyunu”ndan bahsedeceğiz.

Kartezyen Etik veya “Argümanının Götürdüğü Yere Git”

Özet

Sözü edilen sorun entelektüel bir hayat yaşamayı önemseyenler için daha da yakıcıdır. Sokrates’de ölüm ile kapanan bu açı, Descartes’da farklı ve özgün bir biçimde doldurulmuştur. Rasyonel yaşamı her şeyin önüne koyan “Stoa düşüncesi” ile harmanlanmış “geçici ahlak” Descartes’a “argümanının götürdüğü yere gitme” konusunda önemli imkânlar sunmuştur.

Oturum boyunca Stoacı düşünceye değinecek olsak da asıl olarak “geçici ahlak” üzerinde duracağız. Her türlü radikal veya devrimci süreci öncelemesi gereken bu yaklaşım, belki de Descartes’ın güncelliğini en fazla duyumsayacağımız alan olacaktır. Bu onun “geçici ahlakı”nı benimsemek değil kendimizinkini geliştirmek anlamında önemlidir.

Levent Safalı